Het gaat al langer niet goed met de biodiversiteit, wereldwijd én in Nederland. Daarom lanceerde de stichting Deltaplan Biodiversiteitsherstel in oktober 2020 de nationale campagne 'Maak Grijs Groener'. Via onder andere social en online media, (outdoor) advertenties en de partners en supporters van het Deltaplan, werden mensen aangespoord om zelf aan de slag te gaan met biodiversiteit.
Een paar maanden na het begin van de campagne was het aantal Nederlanders dat weet waar biodiversiteit voor staat al gestegen van iets meer dan een derde tot bijna de helft. Ook het aantal mensen dat zegt te weten wat ze kunnen doen voor biodiversiteitsherstel ging omhoog. Maar er is meer nodig, zegt de voorzitter van het Deltaplan, oud-NIOO directeur Louise Vet. "De tijd tikt: hoe langer we wachten, hoe lastiger het wordt om het tij te keren."
Toch brengt de tweede campagne van Maak Grijs Groener ook een positieve boodschap: er gebeurt steeds meer om biodiversiteit te herstellen. Kortom: groen groeit! Dankzij alle mensen die de handen ineenslaan. "We zien dat er steeds meer aandacht komt voor het belang van biodiversiteit", beaamt Louise Vet. "Maar alleen als we het samen doen, kunnen we een verandering realiseren."
Het thema van de nieuwe campagne gaat daarom een stapje verder: van alle bee(s)tjes helpen, naar samen zorgen voor verbinding. Nog steeds worden mensen opgeroepen om bijvoorbeeld nestkasten op te hangen, inheemse bloemen te zaaien of tuintegels te verwijderen. Maar samen met buren, collega’s, gemeente, bedrijven of school kunnen ze veel meer impact hebben.
Een mooi voorbeeld is het aanpakken van de versnippering van het Nederlandse groen. Vaak is er wel groen in de omgeving, maar ligt het ver uit elkaar. Voor biodiversiteitsherstel is het nodig dat die stukjes groen met elkaar verbonden worden: een groen lint. Dat kan door met buren tussen plantsoenen of perkjes bloemen te zaaien, een heg of boom te planten, of een vijver aan te leggen. Zo vergroot je het leefgebied voor allerlei planten en dieren.
Andere praktische voorbeelden die de campagne noemt zijn:
Biodiversiteit is essentieel voor het in stand houden van ecosystemen en daarmee een gezonde leefomgeving. Natuurorganisaties, boeren, kennisinstellingen, banken en bedrijven zijn zich daarvan bewust en hebben zich in 2018 verenigd in stichting Deltaplan Biodiversiteitsherstel. Intussen heeft het Deltaplan meer dan 150 partners en supporters, waaronder het NIOO.
De campagne Maak Grijs Groener wordt mede mogelijk gemaakt door de Nationale Postcode Loterij en het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Ga voor meer tips naar www.maakgrijsgroener.nl. En deel je groene acties via #maakgrijsgroener en #groengroeit.